Diorama v T Gauge - vegetace část druhá

Stromy a keře - to je dnešní výzva. Na tuhle část jsem se těšil už od samého začátku prací. Současně jsem v mezičase přemítal nad tím, jak tyto pidi stromky ztvárnit. Dělat ve svém milovaném N, bylo by to jasné. Kmeny bych si upletl z drátů a potáhnul tmelem. Pak barva a foliáže. Jenže jak je realizovat v T-Gauge, které je 3x menší? 

 
Samozřejmě lze sehnat stromky i hotové. Například zde seženete stromky, kde vás kus stojí cca. 50 CZK! Kvalita tomu dle mě ale rozhodně neodpovídá. Při množství, které je potřeba, by na to padl celý váš rozpočet (tedy můj určitě). Protože mi od minule zbylo spousta turfu od WS, bylo rozhodnuto.


Listnaté stromy

U listnatých stromů jsem se rozhodl vyzkoušet si jeden z tradičních postupů. A sice použití merliku osinatého k vytvoření kmenů. Merlíku mám plnou krabici. Firma Noch ho prodává pod číslem 23100. Tohle balení vám podle měřítka vystačí na desítky až stovky stromů. Někteří modeláři si merlík doma sami pěstují a následně suší. Zájemci o zahradničení určitě z krabice pár semínek vyklepou :)
 
Obr. 1 - S výrobkem od firmy Noch...

Obr. 2 - ... můžete vysázet desítky stromů

Jde o přírodní materiál, který má povětšinou zelenohnědou barvu. Komu nevyhovuje, může ho stříknout či natřít například nějakou hnědou. Já ho nechal být a připravil jsem si několik koster  různých rozměrů. Jediné konkrétní stromy, které jsem měl v plánu vytvořit, byly bříza a topol. Ostatní jsou prostě neurčité listnáče. Po vysušení jsou větvičky extrémně křehké a náchylné k lámání. Výhodou je, že bez práce získáte věrohodné kmeny, připravené na ozelenění. Při tvorbě cvičného stromu jsem zjistil, že po nanesení foliáže se větvička představující kmen začne vlivem hmotnosti koruny lámat. Kmen jsem tedy zpevnil špendlíkem a vzájemně spojil Flexi pastou. Po zaschnutí jsem část kmenů natřel hnědou a část bílou barvou.

Když jsem měl kostry nachystané, byl čas na koruny stromů. K tomu jsem použil výrobek Poly Fiber.

Obr. 3 - Poly Fiber dodá koruně objem

Výrobek si nastřiháte na potřebné kousky a zamotáte do kostry. Já předtím ještě lekce potřel kostry lepidlem Statfix. Zpětné si říkám, že díky hustotě vláken to bylo zbytečné, protože už je z kostry nikdy nevymotáte :) Takže koruna stromu by byla a na řadě je listí. Osvědčený Fine Turf v několika barvách byl jasná volba. Ještě před posypáním jsem korunu stříknul lepidlem ve spreji a po aplikaci foliáže vše zafixoval lakem z Tesca, který se mi v minulosti už osvědčil (např. i u solné metody).

Na následujících obrázcích je patrný postup:

Obr. 4 - Vyztužené kmeny stromů
Obr. 5 - Vymodelovaný tvar koruny (ne té vpravo)
Obr. 6 - Lepidlo pod "listí" a lak na fixaci
Obr. 7 - Hotové břízy
Obr. 8 - Další listnáče

U topolů jsem zvolil jiný postup. Většinou jsou tyto stromy štíhlé a vysoké. Merlík šel tedy stranou a šáhl jsem po samotvrdnoucí hmotě. Vyválel jsem z ní základní tvar a osadil špendlík jako kmen. Po vytvrdnutí jsem korunu potřel lepidlem a posypal bílými zrnky sněhu co mám na zimní kolejiště. Po zaschnutí jsem korunu a kmen nabarvil barvami Vallejo.

Obr. 9 - Topoly nachystané na barvení
Obr. 10 - Hotové topoly

Jehličnaté stromy

Na jehličnany jsem použil známý postup s vrtačkou, drátem a provázkem. Postupů je na inetrnetu spousta, takže popisovat ho by bylo zbytečné.


Obr. 11 - Základní materiál
Obr. 12 - Hotové kostry
Obr. 13 - Připraveno k umístění

Keře

Když byly všechny stromky na místě, dal jsem se do keřů. Na ty jsem použil řadu Underbrush od WS, což jsou kousky ve velikosti od 3 do 7,9 mm. Po jednotlivých kouscích jsem je lepil všude, kde mi to přišlo vhodné. Mám pět barev a z důvodu rozmanitosti jsem použil všechny.
 
 

 
Obr. 14 až 16 - Kromě okolí staveb již hotová vegetace

Tím je ozelenění diorámy z 95% kompletní. V příštím a posledním článku k velikosti T dodělám okolí budov a nějaké další detaily.