Dioráma "Vodopád"

Po "mateřské dovolené" nastal čas opět se pomalu vracet k mému milovanému koníčku. Ne, že bych v mezičase zahálel, ale spíš jsem ve volném čase honil mašinu po stole na jednoduchém oválku:) Jelikož jsem v mezičase "tunil" dílničku a jedním z výsledku byla vitrína na malé modely, chtěl jsem pro začátek nějaký menší projekt. Abych to zkrátil, bude to vodopád :)



Proč? Protože ze složky, kam si ukládám různé zajímavé fotky pro inspiraci na budoucí díla na mě prostě vykoukl...


Limitován hloubkou vitríny 12,5 cm jsem zvolil rozměr diorámy 11 x 14 cm.

Chtěl jsem udělat jeden velký výrazný vodopád, kde voda padá z větší výšky. Na fotce č.1 níže je spíše kaskádový, který spáchám třeba někdy příště. Mnohem blíže mojí představě byl ten na fotce č.3. Co mají ale společné, jsou např. mechy a řasy okolo hladiny či pod ní. Nakonec jsem vycházel z těchto fotek:


Obr.1 - Inspirace pro tvorbu
Obr.2 - Inspirace pro tvorbu

Obr.3 - Inspirace pro tvorbu

Terén a skály


Začal jsem tvorbou hrubého terénu. Z desky extrudovaného polystyrenu tloušťky 20 mm jsem udělal podstavec a na něj začal vrstvit základní terén. Tvar jsem mu dával, jak mě napadlo. Žádné konkrétní místo jsem nenapodoboval. Šlo mi jen o to, aby dioráma představovala místo někde v např. v národním parku s vyhlídkovou plošinou pro turisty. Základ terénu mi trval přesně jeden poločas nezáživného fotbalu, co právě běžel v televizi. Vše jsem lepil Herkulesem a někde si pomohl špendlíkem. 
Obr.4 - Základ diorámy
Ani jsem nečekal až vše dokonale proschne a rovnou si rozmíchal sádru. Používám obyčejnou modelářskou, která se dá koupit za 20,-/kg v každém hobbymarketu. Pokryl jsem s ní celou plochu a vytvaroval terén. To jsem zvládl o poločase. No a za druhý poločas jsem "vytesal" cca 80% všech skal. Jako pomůcku používám odlamavací nožík a na menší části starou čepelku ze skalpelu. Místa, kde jsem se dostal až na polystyren, jsem neřešil. Vše jsem následně nechal dokonale proschnout.


Obr.5 - Skála
Když bylo vše suché a připravené na barvení, tak jsem jako základ použil syntetiku Humbrol M79 a vše s ní stříknul. Tu samou barvu jsem následně smíchal s pár kapkami bíle M34 a opět vše přestříkal. Tentokrát jsem ale aplikoval směrem ze shora, aby se barva dostala jen na osluněné plochy. Na závěr jsem smíchal barvy 1:1 a metodou suchého štětce zvýraznil vystouplé plochy.

Obr.6 - Barvení

Trošku oříšek pro mě byla tvorba dna. Nakonec jsem vybral štěrk od Poláka. Po dně a u krajů jsem rozprostřel a zafixoval menší kameny, které jsem nabarvil stejně jako skálu. Celé dno jsem "rozbil" olejovkami Abteilung. Mimo jiné jsem naznačil i zelené řasy a mechy na kamení. A vše nechal schnout několik dnů.


Obr.7 - Dno a postupné "ozeleňování"

V mezičase jsem natřel boky diorámy hnědou Humbrol M 29 a zafixoval matným lakem. Jako základ vegetace jsem použil turfy od Woodland Scenics. Práci s nimi jsem popsal zde

Vyhlídková plošina



Před vodopád jsem si naplánoval plošinu pro turisty. Z krabice se zbytky jsem vylovil polotovar, který jsem rozměrově upravil pro své potřeby. Neměl jsem žádné vhodné zábradlí a tak jsem si ho vyrobil z profilů Evergreen. Vše jsem stříknul základovkou a následně syntetikou Humbrol 94. Pomocí olejovek jsem je napatinoval a nechal opět schnout několik dnů.


Obr.8 - Základ plošiny
  
Obr.9 - Plošina po první části patinování, hotový základ 
vegetace, první nátěr obložení
 

Vodopád


Dioráma byla tímto nachystána na samotnou vodu. K její tvorbě jsem použil výrobek Realistic Water a Water Effects opět od WS. Začal jsem plochou na vrchu a spodku vodopádu. Nakonec jsem nanesl vodu ve dvou vrstvách, protože voda po zaschnutí vždy výrazně ztratí na objemu. Samotný vodopád jsem vytvořil tak, že jsem si vytvaroval z kousku vaty tvar padající vody a přípravkem Water Effects přilepil na nahoře i dole. Kvůli efektu pěnění jsem někde nechal vaty více, někde zase nechal prosvítat skálu.


Obr.10 - Vatová "kostra"

Někdo by to možná nechal takhle, ale já na vatu nanesl ještě výše uvedený přípravek. Jde o trošku nervy drásající práci, protože vata se lepí a různě deformuje. Když jsem měl hotovo, tak mě napadlo, že by možná bylo lepší vatu příště napustit přípravkem Realistic Water. Po 24 hodinách byl vodopád suchý a přišly na řadu peřeje a zvlněná hladina. Hlavně v místech okolo kamenů a všude jinde, kde se voda může čeřit či pěnit. Vybrané části jsem následně zvýraznil bílou barvou, se kterou jsem ale šetřil.


Obr.11 - Padající voda

Drobná vegetace a doplňky


Zbývalo doplnit vzrostlou vegetaci. K tomu jsem použil keříky od Mininatur a podomácku vyrobené borovice s foliáží od Poláka. Přidal různé druhy nižší vegetace vč. květin od WS


Obr.11 - Borovice

Na závěr jsem přilepil figurku výletníka, pro kterou jsem předtím vyrobil krosnu na záda. 



Obr.12 - Výletník


Obr.13 - Hotovo