Dioráma "Zima se blíží"

Za poslední dobu jsem narazil na několik stránek modelářů věnujících se tvorbě vlastních staveb různých kvalit metodou tzv. scratchbuilgingu. Vyrozuměl jsem, že je tak v zahraničí označována stavba "od nuly", tedy dle vlastních plánů a ne z komerčních stavebnic. Nejvíce mě zaujala stránka scalescenes.com od Johna Wiffena.



Ten na svých stránkách nabízí řadu modelů, na jejichž stavbu vám stačí tiskárna a papír. Web nabízí v každé kategorii nějakou stavbu zdarma na vyzkoušení a tak nešlo tuto skutečnost ignorovat :) Stavby jsou na první pohled inspirovány britskými reáliemi. Některé budou ale použitelné s drobnou úpravou i pro česká kolejiště.

Obr.1 - Ukázka stavebnice reliéfních domů
Obr.2 - Ukázka stavebnice depa

Modely se tu nabízí ve dvou základních velikostech OO (1/76) a N (1/160). Většina lidí u nás potřebuje měřítko H0 a TT a to získá jednoduchou úpravou velikosti při samotném tisku. Když už jsem u tisku, kvalita tiskárny je rovněž důležitá a to zejména u menších měřítek. Já tisknul na inkoustové Canon 9500 a výsledek byl velice dobrý i v Nku. Pak už to chce jen papíry a kartony různých gramáží, popř. plastové desky okolo 1 mm na podlepení. Postup pro stažení je jednoduchý, vyberete si stavbu a ta navíc nabízí volbu textury na fasádu.

Obr.3 - Textury na fasádu

Vše vám následně přijde na mail. Pak stačí dát tisk a je to - stavebnice je doma. V Nku se všechny díly vejdou na A4 a její jednotlivé části podlepíte určeným papírem (80 a 200 g/m2 či karton). Autor má ke každé stavbě zpracován pěkný fotonávod v angličtině se kterým je stavba jednoduchá, jakmile pochopíte její základní principy. Autor rovněž doporučuje na začátku celou stránku stříknout několika vrstvami matného laku. Já tak učinil až u hotové stavby.
Obr.4 - Budoucí stavba po opuštění tiskárny
Na zkoušku jsem si bezplatně stáhnul pěknou stavbičku ozn. R024. Jde o domek s kanceláří u uhelného skládečku s váhou a zásobníkem uhlí. Ta umožňuje dokonce výběr z 6 typů fasád (viz. obrázek 3). Stavba pěkné odcejpala. Postup tu nebudu nijak zbytečně popisovat. Za nějaké dvě hodinky bylo hotovo.
Obr.5 - Stavbička je skutečně malá
Musím říct, že stavby od Scalescenes.com jsou skvěle promyšlené a vše dokonale pasuje. Stavbička má dokonce interiér, takže pokud ji vybavíte světlem, iluze bude dokonalá. Práce mi připomněla léta strávena s časopisem ABC, kdy jsem stavěl například nenapodobitelnou Městskou památkovou rezervaci od Richarda Vyškovského nebo různé mlýny či zámky.

Aby domek nestál jak kůl v plotě, vyrobil jsem mu podstavec a dal tak základ drobné vinětě (slovo dioráma by nebylo asi na místě). Moje idea byla jednoduchá - skládek s uhlím na sklonku podzimu někde v Anglii (to proto, že jsem z lenosti nechtěl předělávat vývěsní štíty a cedule na české prostředí).
Obr.6 - Podstavec
Obr.7 - Osazeno vč. zásobníku a váhy
Do zásobníků jsem doplnil uhlí a na závěr jsem ozelenil troškou statické trávy. Záměrně jsem vegetaci a strom tónoval do barev typických pro podzim. Na závěr tradičně figurka a doplňky - tentokrát pracovník skladu a nějaké leptané lopaty s krumpáčem.

Obr.8 až 11 - Hotovo
Tahle metoda má jedno kouzlo - bez patiny rychle a snadno získáte stavbu velmi blízkou realitě. Přece jenom jde často o vytisknuté fotky fasád. Navíc představuje zajímavou alternativu k tradičním stavebnicím. Jediný otazník pro mě představuje barevná stálost tisků po nějaké době působení zubu času. No uvidíme :)